YBS VERİ VE BİLGİ YÖNETİMİ: Genel Konular

                BİLGİ YÖNETİMİ

 BİLGİ NEDİR

Bilinçli varlık olan insanın kendini ve kendi dışındaki nesneleri anlama etkinliğine bilme bu etkinlikten çıkan sonuca ise bilgi denir. 

BİLGİ YÖNETİMİ

Çeşitli şartlarla edinilen deneyimleri gündelik hayatta ya da iş hayatında kayıtlı ya da kayıtsız her türlü bilgi kaynağının belirlenmesi, tanımlanması, yönetilmesi ve çeşitli çevrelerle paylaşılması işlemlerinin tamamını kapsayan yönetim bilimidir


BİLGİ YÖNETİMİ SÜREÇLERİ
BİLGİNİN KEŞFEDİLMESİ
BİLGİNİN ELDE EDİLMESİ
 BİLGİNİN PAYLAŞILMASI
BİLGİNİN UYGULANMASI
BİLGİ YÖNETİMİ SÜREÇLERİ
BİLGİNİN ELDE EDİLMESİ/BİLGİNİN TOPLANMASI:Bilgi kullanım ve diğer işlemler için ele geçilir ve muhafaza edilir.
BİLGİNİN KULLANILABİLİR HALA GETİRİLMESİ/DEPOLANMASI:Bilgi,yazılı materyal olarak veya bilgi tabanlarında düzenlenir, yeniden şekillenir.
BİLGİNİN DAĞITILMASI:Bilgi,eğitim,öğretim ,programlar,ağlar vb. yoluyla dağıtılır.
BİLGİNİN UYGULANMASI/BİLGİNİN KULLANILMASI:Bilgi uygulanır,kullanılır ve daha ileri düzeydeki öğrenme ve yeniliklerin temelini oluşturur.

BİLGİ YÖNETİMİ MEKANİZMALARI

Bilgi yönetimini destekleyen örgütsel ve yapısal araçlardır.
  • İŞ BAŞINDA EĞITIM
  • GÖZLEMLEYEREK ÖĞRENME
  • YÜZ YÜZE TOPLANTILAR
  • BÖLÜMLER ARASI PROJELER
  • HİYERARŞİK İLİŞKİLER
BİLGİ YÖNETİMİ TEKNOLOJİLERİ

  • YAPAY ZEKA SİSTEMLERİ
  • DURUM TABANLI ÇIKARIM
  • ELEKTRONİK TARTIŞMA GRUPLARI
  • BİLGİSAYAR TABANLI SİMÜLASYONLAR
  • VERİTABANI SİSTEMLERİ
  • KARAR DESTEK SİSTEMLERİ
  • YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ
  • VİDEO KONFERANS SİSTEMLERİ

BİLGİ YÖNETİMİ SİSTEMLERİ

BİLGİ KEŞFETME SİSTEMLERİ: İŞBİRLİĞİ,BEYİN FIRTINASI,OTURUMLAR
BİLGİ ELDE ETME SİSTEMLERİ: İŞ EĞİTİMİ,PROTOTİPLERİN OLUSTURULMASI
BİLGİ PAYLAŞMA SİSTEMLERİ:RAPORLAR,MEKTUPLAR,SES VE VİDEO KAYITLARI,SUNUMLAR
BİLGİ UYGULAMA SİSTEMLERİ: YBS,UZMAN SİSTEMLER VE KAYNAK PLANLAMA SİSTEMLERİ


BİLGİ YÖNETİMİ ALTYAPISI
·    Örgüt Kültürü
Örgütler farklı kültür mozaiğine sahip bireylerden oluşmaktadır. Bu bireyler, görevsel ve mesleksel norm ve ölçütlerle bir araya gelmiş, birada bir grup oluşturmanın doğal bir sonucu olarak diğer örgütlerden farklı ama, kendi içlerinde nispeten ortak inanç ve değerler sistemi oluşturmuşlardır. Oluşan bu sistem, örgüt içinde değişik inanç, değer, tutum, düşünce şekli ve ahlak anlayışının bir arada var olmasına yardım eden ve bu da ‘örgüt kültürü’ olarak bilinir.
·     Örgüt Yapısı
Bir yapının tasarımını göz önüne getirin. Bir yapı tasarımcısı (mimar) önce fonksiyonel birimleri listeler: Günlük yaşam alanları, uyuma ve dinleme ortamı, yeme-içme hazırlıkları için gerekli mekân, banyo ve tuvalet gibi ıslak ortamlar… Daha sonra bunları birbirleri ile olması gereken ilişkilere göre elindeki tasarım alanına (örneğin arsaya) yerleştirir. Koridorlar, kapılar ve pencereler aracılığıyla iç ve dış ilişki düzenini kurar. Özetle; fonksiyondan biçime doğru ilerleyen bir yapı kurar. Bir işletme kuruluşunda da işin mimarı olan girişimci benzer akıl yürütmeyi kullanmak zorundadır.
·     Çalışma Ortaklığı
Bir konu ve görüş için alanlarını ilgilendiren personelin birleşip konu hakkında görüşlerde ve işbirliği içinde olmasıdır.
·     Bilişim Teknolojileri Altyapısı
Günümüzde yeni çıkan sektörlerin çoğu teknoloji etrafında şekillenmekte ve bu yeni sektörlerdeki başarılı şirketler de ancak teknolojiyi en iyi kullanan şirketler olabilmektedir. Örneğin amazon.com firması çoğu kaynakta en iyi çevrimiçi (online) satış firmalarından birisi olarak gösterilmektedir. Bunun sebeplerinden birisi de gerçekten teknolojiyi en iyi kullanan firmalardan birisi olması yatmaktadır. Birkaç yüz bin işlemciden oluşan bir sunucu alt yapısı üzerinde işlerini çalıştıran amazon hatta bu teknolojisini ayrıca bulut bilişim hizmetleri olarak da pazarlamaktadır.
·       
Yukarıdaki şekilde de görüldüğü üzere, BT hizmet ve altyapısı bir işletmenin stratejik yönetiminde önemli bir rol oynamaktadır. İşletmelerin iş stratejileri, BT stratejileri ve mevcut BT teknolojileri, işletmeye hizmet sunan BT servis ve altyapısında birleştirilmekte ve bu servis ve altyapının durumuna göre işletmenin operasyon hizmetlerine etki eder.

·     Örgütsel Ortak Bilgi
Bilgi yönetimini sağlayan unsurlardan bir diğeridir.Bir örgütün biriken tecrübeleri,iletişim ve koordinasyonu destekleyen prensiplerdir.
·       Paylaşılan Normlar
·       Paylaşılan Ortak Dil
·       Bireysel Bilgi Alanları
·       Bireysel Özel Bilgiler


YENİ BİLGİ KEŞFİ PREZİ SUNUM
https://prezi.com/urhrzr_9ui4m/yeni-bilgi-kesfi-veri-madenciligi/?webgl=0







Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

YBS Veri ve Bilgi Yönetimi: Bilgi Yönetimi Sistemleri

c# ile Kullanıcı Girişi (Şifreli)